Baltimore, Maryland passagerarlistor, 1891-1943
1,154,030 poster
Ändra kategori eller samling
Namn
Födelseår
Ankomstdatum
Lägg till detaljer
Ursprung
Fartygsnamn
Sökord
Kön
Matcha alla termer exakt
Nollställ formulär
Sök i Baltimore, Maryland passagerarlistor, 1891-1943
Namn
Födelseår
Ankomstdatum
Lägg till detaljer
Ursprung
Fartygsnamn
Sökord
Kön
Nollställ formulär
CollectionDescriptionImage
Baltimore, Maryland passagerarlistor, 1891-1943
1 154 030 poster
Innefattande passagerarmanifesten av fartyg som anländer till Baltimore, Maryland, från 1891 till 1948. Tillgängliga uppgifter varierar på grund av betydande förändringar i invandringslagarna under denna samlings spännvidd. Den vanligaste informationen som finns tillgänglig är passagerarens namn, kön, ålder, ankomstdatum och fartygets namn. Mer detaljerade passageraruppgifter samlas in ytterligare information inklusive civilstånd, födelseinformation (datum och plats), nationalitet, sista residens, hemstad, avgångshamn, samt namn och adresser för familjemedlemmar i USA och hemlandet. Sammanfattad ur NARA publikation T844.<br><br><p>Staden Baltimore var den näst ledande infartshamnen för europeiska invandrare efter New York City. Baltimores popularitet berodde till stor del på två relaterade faktorer: Baltimores geografiska läge och Baltimore och Ohio Railroad (B&O).</p><br><p>Baltimore var den västligaste av alla amerikanska hamnar innan Saint Lawrence Seaway färdigställdes 1959. Invandrare kunde segla in i Baltimore och sedan enkelt fortsätta till andra delar av det inre USA. Denna väg visade sig vara så populär att endast 15 % av invandrarna som anlände till Baltimore blev permanenta invånare i staden. De återstående 85 % av invandrarna fortsatte till andra destinationer som Cincinnati eller Chicago.</p><br><p>Den primära drivkraften bakom invandringen i Baltimore var B&O Railroad. 1868 samarbetade B&O Railroad med den nordtyska Lloyd-rederiet för att tillhandahålla regelbunden trafik mellan Baltimore och den tyska hamnen i Bremen. Fartyg fulla med varor levererade av B&O skulle segla mot Bremen, lossa sin last och sedan återvända till Baltimore med passagerare.</p><br><p>Passagerare som seglade från Bremen kunde köpa en enkelbiljett som inkluderade både den transatlantiska korsningen och B&O Railroad. Efter att ha lagt till vid B&O Immigration-terminalen skulle passagerare med en genomgångsbiljett gå av och omedelbart gå ombord på ett tåg för att fortsätta sin resa inåt landet.<p><br><p>Med början 1869 subventionerade flera passagerartjänster ett stort pensionat nära immigrationsterminalen i Locust Point. Pensionatet drevs av en fru Augusta Koether, som fick betalt &#36;0,75 per dag för varje invandrare hon hyste och matade. Adressen till pensionatet, 107 Beachdale Road, finns som USA:s adress på tiotusentals invandrares immigrationsdokument.</p><br><p>Den direkta förbindelsen med Bremen gjorde Baltimore till ett populärt resmål för tyska invandrare. På 1920-talet talade en av fyra invånare i Baltimore tyska flytande och skolor erbjöd klasser i både tyska och engelska. Det tyska immigranthuset öppnades 1904 och erbjöd övergångsbostäder till nya invandrare. Den subventionerades delvis av den tyska regeringen och hyste främst tyska immigranter men var öppen för alla. Immigranthuset var värd för immigranter fram till början av första världskriget. Efter första världskriget minskade strikta invandringskvoter avsevärt antalet invandrare som anlände till USA. Tyska invandrares kulturella inflytande kändes dock i årtionden framöver. Den sista tysktryckta tidningen i Baltimore upphörde inte förrän 1976.</p>
Relaterade kategorier: