Transatlantiska migrationen, Nordamerika till Storbritannien och Irland, 1858 - 1870
42,695 poster
Ändra kategori eller samling
Namn
Födelseår
Invandring
Lägg till detaljer
Sökord
Kön
Matcha alla termer exakt
Nollställ formulär
Sök i Transatlantiska migrationen, Nordamerika till Storbritannien och Irland, 1858 - 1870
Namn
Födelseår
Invandring
Lägg till detaljer
Sökord
Kön
Nollställ formulär
CollectionDescriptionImage
Transatlantiska migrationen, Nordamerika till Storbritannien och Irland, 1858 - 1870
42 695 poster
Denna samling innehåller uppgifter om personer som reste från Nordamerika till Storbritannien och Irland mellan 1858 och 1870. Informationen i dessa register kan vara: namn, ålder, datum och plats för avresa, transit-och ankomst, yrke, nationalitet, namn på fartyget och dess befälhavare och mer.<br><br><b>Historisk bakgrund</b><br>Den politiska situationen i Irland under andra halvan av 1800-talet var instabil, vilket framgår av det ökande antalet militanta irländska nationalistiska grupper. Dublin Castle regeringen levde i rädsla för en Fenian-resning, och detta hot kom inte bara från inom Irland men från utlandet - i synnerhet Amerika, där det fanns en stor andel av irländska invandrare och stöd för den Fenian-saken. På samma gång, var allt fler irländskt folk på väg hem från Nordamerika till Storbritannien och Irland av ett antal skäl, såsom svårigheter att hitta sysselsättning i Amerika, och ökande fientlighet mot irländska invandrare. Regeringen var orolig för att några av dessa återvändande migranter kan vara Fenians som var inblandade i att planera ett uppror. De trodde att ett potentiellt uppror skulle kunna förhindras om de kunde övervaka exakt de som reser från Nordamerika till Storbritannien och Irland.<br><br>Passagerarakten 1852 (ändrad till passagerarlagen 1855) införde reglering av transport av passagerare över havet. Artikel 100 kräver att passagerarlistor ska lämnas till Lordlöjtnanten av Irland när ett fartyg hade kommit till Förenade kungariket från en hamn utanför Europa. Vikten av denna artikel upprepades 1858 när brev skickades till alla hamnar i Storbritannien och Irland som kräver dem att omedelbart lämna passagerarlistor från fartyg som anländer från Nordamerika till Lordlöjtnanten av Irland. Varje hamn översatte breven till hamnorder, med den första passagerarlistan skickad till Lordlöjtnanten av Irland är från 'Edinburgh' som kom till Glasgow, Skottland 25 November 1858. Över 800 passagerarlistor som skickats till Lordlöjtnant av Irland har bevarats och är nu inrymda i Irlands nationella arkiv.<br><br>1867 var det ett misslyckat försök med ett Fenian-uppror i Irland, och hotet ansågs snart över. 1870, ansågs tillhandahållandet av rapporter om namnen på passagerare från Amerika inte längre vara nödvändigt, och beslutet togs att avbryta dem.<br><br><b>Passagerarlistor som en källa</b><br>De 800 listorna som innehas av Irlands nationella Arkiv spänner över perioden december 1858 till juni 1870 och är de enda bevarade passagerarlistor som finns i databasen. De är en betydande källa eftersom de representerar det tidigaste och största antalet passagerarlistor för fartyg som avgår från Nordamerika till Storbritannien och Irland.<br><br><b>Statistik över de som reser från Nordamerika till Storbritannien och Irland</b><br>- Mer än 2/3 av passagerarna var män<br>- 12 662 passagerare var gifta, av vilka 6 796 var män och 5 866 kvinnor<br>- 3 878 var barn, av vilka 1 978 var män och 1 645 kvinnor. Ytterligare 814 passagerare klassades som spädbarn, 338 av dessa är manliga och 401 kvinnliga<br>- 60% av passagerarna var irländska, skotska och engelska – med dessa nationaliteter ganska jämnt representerade, med förbehållet att senare rapporter fokuserar endast på personer som reser till Glasgow och Southampton<br>- Minst 50% av passagerarna i mellandäcksklass (även den siffran är sannolikt högre, eftersom många poster inte anger vilken klass en person reste i)<br>- Medan en stor del av passagerarna hade yrken (som skomakare, skräddare, köpmän eller gruvarbetare) var den mest angivna sysselsättningen arbetare.<br>- Ett krav i lagen var att passagerare som föddes och dog till havs hade inkluderas i listorna. Listorna nämner 34 passagerare som dog till sjöss och 8 spädbarn som fötts till sjöss.
Relaterade kategorier: